fredag, juli 24, 2009

Två nya boktips

Ulla Andersson, Gävle riksdagsledamot för Vänsterpartiet har mailat följande boktips.
Min bok som jag vill rekommendera är skriven av Fred Eriksson från Storvik. Han blev Ivar Lo stipendiat för sin skildring av sina föräldrars liv. Boken om mamman Maria är den bok som berört mig mest av alla böcker jag läst. Den gör en ledsen, arg men också rikare. Det är beskrivning av Freds mors liv, hon födde 16 barn, levde fattigt, slet och orkade inte och kunde inte ta hand om alla barn hon födde så hon fick ta till lösningar som ingen människa ska tvingas göra. Boken har dessutom ett oerhört målande språk som gör att du kan se miljöerna, människorna och livet. Den borde läsas av alla för när man läst den så förstår man varför en politisk kamp ständigt behövs både ur ett klass- och könsperspektiv. Gör ditt liv rikare läs "Maria"av Fred Eriksson!

Peter Frederiksen, bibliotikarie i Emmaboda har följande boktips
I sommartid orkar jag sällan börja läsa en tjock roman. Det finns så mycket annat att göra och sommaren är kort. Men en liten slagkraftignovell passar bra till en fikastund. En mästare på området är CharlesBukowski som har givit ut ett antal novellsamlingar, bland annatBadkarsmusik. Här får du inte mindre än 36 dråpliga berättelser somhandlar om sprit, kvinnor, slagsmål och hästar. Lite småsnuskig ibland, vilket säkert kan reta någon, men alltid väldigt mänskligt.Charles Bukowski lär ha levt som han lärt. I en novell gäller det att snabbt skapa en stämning. Inledningsfrasenär viktig. Här är ett par smakprov från Badkarsmusik:"Monk steg in"."Poeten Victor Valoff var inte någon särskilt bra poet"."Eddies morsa hade hästtänder och det hade jag också".

Jag vill tacka dessa två och alla de andra som har tipsat kommit med sina boktips.


Vill du tipsa en bok eller flera och inte gjort det så tveka inte att tipsa dina bok eller på böcker på min mail: nicke.grozdanovski@vansterpartiet.se

Inga kommentarer: