fredag, juli 24, 2009

Misslyckad bild eller?



När jag var ute i skog och mark i dag såg jag en fjäril som satt på en blomma. Jag tog fram min kameran och skulle ta ett kort. Men fjärilen ville inte stå modell för mig utan den hann precis flyga iväg när jag tryckte på avtryckaren. När jag inspekterade den ny tagna bilden efteråt tyckte jag att den var total misslyckad och skulle precis radera bort då jag fick se något jag inte sett när jag tog bilden. Det satt ett bi på en annan blomma och sög nektar.










Med en förstoring av bilden blev resultatet så här och den "misslyckade" bilden blev väldigt vacker. Så en misslyckad bild kan tillslut ändå bli en succé







Men fjäril skulle de ändå bli för denna vad jag tror är en Nässelfjäril, rätta mig gärna om jag har fel, ville mer än gärna stå som model. Fel hade jag för Björn Nilsson från Stockholm skrev att detta är en tistelfjäril och det är just vad det är.















En fantastisk vacker fjäril med otroliga vackra vingar.

2 kommentarer:

Björn Nilsson sa...

Naturen är ostyrig och kan vara svår att dirigera dit man vill, men som du ser kan intressanta saker uppstå ur det oväntade och till synes misslyckade!

Efter lite bladande i en bok om fjärilar kom jag fram till att det antagligen rör sig om en tistelfjäril. "Världens mest utbredda dagfjäril" står det. Och självaste Linné gav den namnet Vanessa Cardui! Han var ju också smålänning.

Nicke Grozdanovski sa...

du har helt rätt att det är en Tistelfjäril. Har kollar upp arten på nätet och det stämmer på fjärilen på bilden. :-)