onsdag, juli 08, 2009

Garpen och Kristianopel

Sommar betyder oftast att man åker iväg och besöker platser man både har varit och inte varit på. I dag var det en sådan dag då jag styrde bilen först till Bergkvara vid södra smålandskusten och sen för ett kärt återseende ut till Kristianopel, Blekinges pärla, som det är alltid är värt att besöka. Jag brukar åka dit minst en gång varje sommar.

För fler reportage och bilder från Kristianopel klicka här för 2007 och här för 2008






Garpens fyr som ligger ute i Kalmarsund utanför Bergkvara. Fyren används idag som övernattningsplatser för turister och här kan man ta båten från Bergkvara till Garpen och ströva omkring där några timmar. I bakgrunden av bilden syns konturerna av Öland.










Hotfulla regn och åskmoln tonar upp sig i Bergkvara hamn. Visst small det några gånger och det kom några störtskurar men det var inget som störde resan








Semestertider i Kristianopel. Här är en bild från den vackra gästhamnen och i bakgrunden syns Kristianopels kyrka byggd under den danska kungen Christian IV tid i början på 1600-talet.











Inuti den vackra kyrkan som invigdes 1624. Den kallas även Heliga Trefaldighetskyrkan













En mycket vacker väggmålning framme vid kyrkan altare.













En del av den 3 km långa muren som en gång omgärdade Kristianopel.










Detta är en av huvudgatorna i Kristianopel. Underbart vacker med sina tjusiga hus tätt intill vägkanten. Att vandra runt Kristianopel är en fröjd för alla sinnen.






Två kanoner uppställda i gästhamnen pekande mot havet för att vi inte ska glömma att Kristianopel var en dansk befästningsstad i början på 1600-talet och att den raserades tillsist efter några intagningar av de svenska trupperna. I dag är det inte mycket kvar av befästningstaden. Det enda som återstår i dag är kyrkan och några bitar av muren.












Men som tur så blev Kristianopel en sommaridyll i stället för både människor och djur som denna svanfamilj















Eller som denna skarv som ser ut att verkligen njuta av simturen bland Östersjöns vågor.

1 kommentar:

Sarah Bengtsson sa...

Hej! Jag heter Sarah Bengtsson och jag skriver för en tidning som heter "Läget"- för svensk fastighetsförmedling och jag skriver just nu en sommarguide där jag tänkte ta med Kristianopel, jag gillar två av dina bilder jätte mycket och hade gärna använt dom om det hade varit OK? Du kan maila mig på: bengtsson.sarah@yahoo.com

Tacksam för svar!