fredag, juli 17, 2009

Daniel Grozdanovski vann den jämna 14 omgången

14 omgångar har gått av tipsmästerskapet och snart har vi kommit halvvägs i mästerskapet Denna omgång bjöd på en svårtippad omgång men jag tycker nog att samtliga fem deltagare klarade sig någorlunda bra.

Den bästa blev Daniel Grozdanovski som vann omgången med nio poäng. Två treor fick han in nämligen Brommapojkarna- Malmö FF och GAIS- Halmstad. Dessutom tre enpoängare i matcherna Kalmar- Djurgården, Trelleborg- Örebro och AIK- Göteborg. Han blev faktiskt den enda som prickade in rätt tecken i Trelleborgsmatchen. Detta innebär att Daniel knappade in några poäng på konkurrenterna som ligger före honom. Nio poäng ger honom 66 poäng i sammandraget och en fortsatt fjärde plats.

Mats Arbring och Jag fick samma poäng i denna omgång men tack vare att Mats fick en trea mer än mig så blev han tvåa i omgången. Sex poäng både för mig och Mats blev resultatet. För Mats del var detta frukten av att han fick in två treor nämligen GAIS- Halmstad och Örgryte- Gefle där han i den sistnämnda matchen var den enda som lyckas få poäng och då en skön trea. Mats har nu sammanlagt 54 poäng och ligger fortfarande sist men kämpar på för att få kontakt.

För min del så lyckades jag försvara min andra plats och dessutom knappa in på Andreas som leder. Må så vara med endast en poäng men ändå en liten liten inhämtning. En trea fick jag i denna omgång och det var i matchen Brommapojkarna- Malmö. Dessutom tre enpoängare blev mitt resultat och det var i matcherna Kalmar- Djurgården, GAIS- Halmstad och Helsingborg- Elfsborg där jag var den enda som förutspådde Helsingborg segern. I sammandraget har jag nu 71 poäng.

Serieledaren Andreas Gustavsson och Mattias Karlsson fick båda fem poäng. Mattias fick in rätt resultat i matchen Brommapojkarna- Malmö och dessutom två en poängare i matcherna Kalmar- Djurgården och AIK- Göteborg. Han var nära att få in en trea i matchen mellan Örgryte- Gefle där han hade 2-1 men Gefle kvitterade till 2-2 i slutminuterna och gav Mats Arbring en trea istället. Mattias blev därmed helt utan poäng i den matchen. Så små marginaler kan det vara i detta mästerskap. Men marginalerna brukar jämna ut sig i längden. Mattias fem poäng ger sammanlagt 68 poäng och han är tre poäng efter mig på en tredje plats.

Detta var inte Andreas Gustavsson allra bästa omgång. Fem poäng kan han inte vara nöjd med, däremot har han råd att göra en och annan dålig omgång, speciellt som vi andra inte lyckas rejält att kapa försprånget. Nu knappade jag visserligen in en poäng men han har fortfarande en klar ledning. En trea fick Andreas in och det var i matchen GAIS- Halmstad. Övriga poäng tog han när han prickade in rätt tecken i matcherna Kalmar- Djurgården och AIK- Göteborg. Fem poäng ger honom sammanlagt 87 poäng och 16 poäng före mig på andra platsen.

Här kommer tabellerna som gäller först omgång 13 och sedan sammanlagt. Första kolumnen är antal omgångar, andra kolumnen är antal trepoängare , tredje kolumnen är antal enpoängare och så slutligen antal poäng.

Daniel Grozdanovski 14, 2, 3, 9p
Mats Arbring 14, 2, 0, 6p
Nicke Grozdanovski 14, 1, 3, 6p
Mattias Karlsson 14, 1, 2, 5p
Andreas Gustavsson 14, 1, 2, 5p

Andreas Gustavsson 14, 16, 39, 87p
----------------------------------------
Nicke Grozdanovski 14, 12, 35 71p
Mattias Karlsson 14, 9, 41 68p
Daniel Grozdanovski 14, 8, 42 66p
Mats Arbring 14, 9, 27, 54p

Inga kommentarer: